野口 高志 株式会社ダックビル / CEO
ダックビルCEOです。若かった時に放漫経営で上場目指していた会社を倒産させてしまいました。皆さんのお情けをいただいて、もういちど頑張ってやり直してきました。懺悔の気持ちと感謝の思いを込めて社会課題を今後もコツコツと解決していくなかで社会に少しでも多く貢献していきたいな、と願っています。
(写真はヨドバシで怪しい行動をしているダックビルデザイナーたち)
昭和の秋葉原が大好きだった。チップやら配線やらアンテナやら。訳のわからないナード(おたく)のための部材がいっぱい売っていて、ここにいたら秘密結社に入れるんじゃないか?という怪しい魅力を放っていた。
時代は流れ令和になった…。なぜだか今でも秋葉原に定期的に向かってしまう。年に4回は秋葉原で1日中ニヤニヤしている。照れながらの笑顔。恥ずかしさと可笑しさが入り混じるこの感情。現代でも秋葉原はオジサンの厨二心を上手にくすぐってくれる。
地下アイドルをみて照れる。喫茶店に入って「ご主人様、おかえりなさい」と言われて俯く。メイドとの有料チェキを見返して痛さを感じる。海外旅行より異世界にきた心細さを感じることができる街、秋葉原。
そんな秋葉原でいま好きなのは「ヨドバシカメラ」。一日中いてもまったく退屈しない。最新のナードアイティムが勢揃いするしている。トレンドも早い。3ヶ月で展示されている商品はガラッと変わる。まるで近所の常設CES(世界一の電子機器展)だ。w
みたことなもない新機能の家電、機能を削ぎ落として低廉価させた商品、海外製大画面テレビの驚異的な薄さ。先端を走るPCやスマホ、在庫切れのチップやボード。ずーっとウロウロしてても、まったく飽きない。
秋葉原/ヨドバシには「リアル」がある。AmazonやUberではできない体験がある。商品やコンテンツに触れ合っている人たちの笑顔は点数では伝わらない。リアルから受けるこの刺激がモノづくりにはとても大切だと思う。
秋葉原/ヨドバシはデジタル商材を扱う人たちの「キャンパス」だ。驚くような新機能。アングラコンテンツの勢い。展示品を触っている人たちの笑顔。ものづくりの教科書が目の前に広がっている。たまにはアキバでニヤニヤしないとね。
一筆啓上いたします。
「今日はどれぐらいニヤニヤしましたか?」
“Akihabara Regular Survey”
(Photo: Duck-bill designers engaging in suspicious activities at Yodobashi)
I loved Showa-era Akihabara. With its chips, wiring, and antennas – the place was filled with mysterious components for nerds that nobody else understood, emanating an allure that made you wonder if you might be inducted into a secret society just by being there.
Time has flowed into the Reiwa era… Yet somehow, I still find myself drawn to Akiba regularly. At least four times a year, I spend whole days there wearing a silly grin. It’s not quite a genuine smile – more a mixture of embarrassment and amusement. Even now, Akiba knows exactly how to tickle the chunibyo (teenage delusions of grandeur) in this middle-aged man’s heart.
I watch underground idols but can’t bring myself to join in the chants. I enter a maid café, get greeted with “Welcome home, Master,” flash an awkward grin, pay for a cheki photo, and later cringe with an indescribable embarrassment. It offers a stronger sense of being in another world than any overseas trip. Fun! lol
These days, my favorite spot in Akiba is “Yodobashi Camera.” I never get bored spending an entire day there. It’s packed with the latest nerd items, and trends move fast – the displays completely transform every three months. It’s like having a permanent CES (Consumer Electronics Show) right in the neighborhood! lol
There are household appliances with features I’ve never seen before, stripped-down budget versions of products, incredibly thin foreign-made large-screen TVs. Cutting-edge PCs and smartphones, out-of-stock chips and boards. I can wander around Yodobashi all day without getting tired.
Akiba and Yodobashi offer something “real.” It’s an experience you can’t get from Amazon or Uber. The smiles of people interacting with products and content can’t be conveyed through mere ratings. This real-world stimulation is essential for product development.
Akiba and Yodobashi are the “campus” for people in the digital goods industry. Surprising new features. The energy of underground content. The smiles of people testing display items. A product development textbook unfolds before your eyes. Sometimes you just need to spend time grinning in Akiba.
Signing off with today’s final stroke of the brush:
“How much did you grin today?”