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2025/01/13

「マンションにOSが組み込まれる日」

(写真はアリゾナ州で実際に運行されているWaymo車両。完全自動運転で街中を走っている)

(写真はアリゾナ州で実際に運行されているWaymo車両。完全自動運転で街中を走っている)

私、Apple党なのでMacが大好きです。でもなんか人と同じのが悔しいからスマホはアンドロイド端末を使っています。スタイラス(デジタルのペン)付きのスマホなのでメモを取るときに、いつも「いいでしょ」って悦に入っていますw

Appleのエコシステム(生態系=利用環境)はMacとiPhone、iOSやMacOS、アプリまで全てApple社で管理されているから安全性・安定性が高い。安心して使えるから品質にうるさい日本人にウケるんだと思う。

対してGoogleのAndroidは自由度が売りだ。ハードもアプリも好きなようにカスタマイズすることができるから、新しいものを自分で色々と試してみたい人はこっちの方が楽しいと思う。でも自由度が多いぶん使いこなすのは難しい。

このAndroidを成功させたGoogleが作った自動運転の開発企業が「Waymo」だ。AIソフト「ショーファー」で動く、世界初の自動運転タクシー(ロボタクシー)のサービスを2018年(7年前!)にアリゾナ州で始めている。

このWaymoが宅配大手のUberやライドシェア大手のLyft、そして複数の自動車会社と手を組んだという。やろうとしていることはまさに自動車のandroid化だ。日本の自動車産業はロボタクシーの時代、かなり苦戦を強いられると思う。

人事じゃないな…。自家用車がロボタクシーに変わる時代になると、駐車場はなくなるし、道路も狭くなっていくと思う。建設業界も大きく変容していくんだろうね。(すでに関東のマンションにおける駐車場は減り続けていて充足率は36%を切っている:マンション管理新聞調べ)

2003年にAndroidができた時、誰も2018年にOSを搭載したロボタクシーが街の中を走っている姿を想像していなかった。2033年にはマンションにもAndroidが搭載されて、AIが住民の行動パターンを学んでエレベータの停止位置を決めたり、ロボットがごみ収集しているのかもしれないね。

一筆啓上いたします。
「生活支援するマンションをつくってみたい」

 

“The Day When an OS is Embedded in Condominiums”

(The photo shows a Waymo self-driving robo-taxi cruising through city streets.)

I’m an Apple fan, so I absolutely love my Mac. But, being the contrarian I am, I use an Android smartphone instead of an iPhone. My Android phone comes with a stylus (a digital pen), so whenever I take notes, I can’t help but think to myself, “Pretty cool, right?” 😏

Apple’s ecosystem — the Mac, iPhone, iOS, macOS, and all the apps — is fully managed by Apple, ensuring high security and stability. It’s reliable and appeals to quality-conscious Japanese users.

On the other hand, Google’s Android boasts flexibility. Both hardware and apps can be customized as you like, making it a joy for those who love to experiment and try new things. But with greater freedom comes greater complexity, and mastering it can be a challenge.

Speaking of Android, Waymo, a self-driving car development company created by Google, is its sibling in spirit. Waymo launched the world’s first self-driving taxi (robo-taxi) service in Arizona back in 2018, using its AI software “Chauffeur.” (That was seven years ago!)

Recently, Waymo partnered with delivery giant Uber, ride-sharing leader Lyft, and several automobile manufacturers. Their goal is essentially the “Androidification” of cars. I think Japan’s automotive industry will face significant challenges in the age of robo-taxis.

And it’s not just their problem. When personal cars are replaced by robo-taxis, parking lots will vanish, and roads will become narrower. The construction industry will likely undergo a massive transformation. (In fact, parking lots in condominium complexes in the Kanto region have been steadily declining, with their utilization rate now below 36%, according to Condominium Management News.)

Back in 2003, when Android was born, no one could have imagined a robo-taxi equipped with an OS cruising city streets by 2018. By 2033, condominiums might be equipped with Android-like systems, with AI learning the behavior patterns of their residents.

Signing off with today’s final stroke of the brush:
“I’d love to create a condominium that supports daily living.”

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